Начало / Кулинар / Ядките – вкусни и полезни

Ядките – вкусни и полезни

Ядките освен истинско удоволствие за нашите вкусови рецептори, са и ценен източник на много полезни вещества, които са от съществено значение за нормалното функциониране на целия организъм.  Те следва да бъдат неделима част от нашата добре балансирана диета, за предпочитане е да се комбинират  със зърнени храни и пресни или сушени плодове.

Ядките са много богати на качествени ненаситени мастни киселини и протеини, лецитин, витамини B, D, E, F и C, провитамин А и фолиева киселина. Колкото по-пресни са, толкова по-високо е и тяхното витаминно съдържание, като това важи с особена сила за витамин С. Те също така съдържат ценни минерали като сяра, магнезий, фосфор, желязо и много калций.

Съдържащата се в ядките фолиева киселина подпомага по-бързото делене на клетките в костния мозък, където се образуват червените кръвни телца, това ги превръща в добър съюзник при лечение на анемии . Освен това те подпомагат обмяната на веществата и отделянето на токсините, за това трябва да присъстват в ежедневното меню на всеки, особено на бременни жени и кърмачки, спортисти и хора, занимаващи се с усилена физическа и умствена дейност.

При покупката на ядки е добре да се избират небелени с черупката, тъй като белените се окисляват по-бързо, което при хора с по-чувствителен стомах може да доведе до дискомфорт и стомашно раздразнение. От друга страна, води и до унищожаване на някои витамини в тях.

Ядките ни помагат да бъдем по-здрави и по-красиви, притежавайки уникални свойства и съдържайки ценен комплекс от микроелементи. 

Лешници

 Освен мазнини (около 60%) и протеини (близо 19%), те съдържат калций, магнезий и желязо. Особено полезни при неврози, както и за подобряване на паметта.

Орехи

Те съдържат най-вече мазнини, които всъщност са незаменим източник на ненаситени мастни киселини,  от минералите и микроелементите най-богати са на калций, цинк, селен, желязо, фосфор, витамин Е и витамин B-комплекс. Подпомагат укрепването на нервната система и спомагат за намаляването на холестерола. Препоръчително е да се консумират поне по пет ореха на ден.

Американски орех (пекан)

Тази разновидност на добре познатите ни орехи има богат, маслен вкус. Пеканът подобно на своя съименник също е добър източник на протеини и ненаситени мазнини. Богат е на мастни киселини омега-6, антиоксиданти и растителни стероли, които намаляват нивата на лошия LDL холестерол. Твърди се, че имат противораков ефект.

Бадеми

С богатото си съдържание на магнезий, калций и желязо бадемите спомагат за успокояването на нервите, за здрави  нокти, кожа и коса. Само една шепа от тези сурови ядки е достатъчна, за да си осигурим необходимото ни дневно количество магнезий.

Кашу

Както всички останали ядки то е отличен източник на протеини и фибри, калий, В витамин, фолиева киселина. Съдържа и магнезий, фосфор, селен и мед. Действа благоприятно на нервната система и е смятано за силен, натурален антидепресант, също така подпомага работата на сърцето и предпазва от напълняване. Подобно на фъстъците, кашуто често се продава осолено, което може да доведе до покачване на кръвното налягане. Добре е преди употреба да се накисне, така се улеснява храносмилането. 

Бразилски орех

Бразилските орехи са богат източник на селен и витамин Е и имат защитен ефект срещу сърдечно-съдови и ракови заболявания, заболявания на кръвоносните съдоне, укрепват имунната система и оказват неоценима помощ в борбата с мъжкото безплодие и ранния климакс.  Наред с фъстъците обаче се смятат за алергени, за това трябва да се консумират много предпазливо, прекаляването с тях се смята за вредно. Всъщност само две ядки на ден са достатъчни, за да набавим важния за здравето микроелемент селен, който е известен още като микроелемента на дълголетието.

Фъстъци

Както и кашуто е  препоръчително да се консумират без сол, но задължително изпечени, това е една от малкото храни, които не се препоръчва да бъдат консумирани в суров вид. Те са богати на витамин В1, В3, Е и цинк, намаляват риска от кариес, помагат при някои кожни заболявания, предпазват нервната система. Ако се консумират под формата на фъстъчено масло е добре да се има предвид, че то съдържа алергени и трябва особено да се избягва от хора, страдащи от подагра.

За Лени

Вижте също

Утайка от кафе срещу целулит! Шегувате ли се?

Чували ли сте за ползите от кафето, които не са свързани само с разсънването ни …