Начало / Кулинар / Ядките – вкусни и полезни

Ядките – вкусни и полезни

Ядките освен истинско удоволствие за нашите вкусови рецептори, са и ценен източник на много полезни вещества, които са от съществено значение за нормалното функциониране на целия организъм.  Те следва да бъдат неделима част от нашата добре балансирана диета, за предпочитане е да се комбинират  със зърнени храни и пресни или сушени плодове.

Ядките са много богати на качествени ненаситени мастни киселини и протеини, лецитин, витамини B, D, E, F и C, провитамин А и фолиева киселина. Колкото по-пресни са, толкова по-високо е и тяхното витаминно съдържание, като това важи с особена сила за витамин С. Те също така съдържат ценни минерали като сяра, магнезий, фосфор, желязо и много калций.

Съдържащата се в ядките фолиева киселина подпомага по-бързото делене на клетките в костния мозък, където се образуват червените кръвни телца, това ги превръща в добър съюзник при лечение на анемии . Освен това те подпомагат обмяната на веществата и отделянето на токсините, за това трябва да присъстват в ежедневното меню на всеки, особено на бременни жени и кърмачки, спортисти и хора, занимаващи се с усилена физическа и умствена дейност.

При покупката на ядки е добре да се избират небелени с черупката, тъй като белените се окисляват по-бързо, което при хора с по-чувствителен стомах може да доведе до дискомфорт и стомашно раздразнение. От друга страна, води и до унищожаване на някои витамини в тях.

Ядките ни помагат да бъдем по-здрави и по-красиви, притежавайки уникални свойства и съдържайки ценен комплекс от микроелементи. 

Лешници

 Освен мазнини (около 60%) и протеини (близо 19%), те съдържат калций, магнезий и желязо. Особено полезни при неврози, както и за подобряване на паметта.

Орехи

Те съдържат най-вече мазнини, които всъщност са незаменим източник на ненаситени мастни киселини,  от минералите и микроелементите най-богати са на калций, цинк, селен, желязо, фосфор, витамин Е и витамин B-комплекс. Подпомагат укрепването на нервната система и спомагат за намаляването на холестерола. Препоръчително е да се консумират поне по пет ореха на ден.

Американски орех (пекан)

Тази разновидност на добре познатите ни орехи има богат, маслен вкус. Пеканът подобно на своя съименник също е добър източник на протеини и ненаситени мазнини. Богат е на мастни киселини омега-6, антиоксиданти и растителни стероли, които намаляват нивата на лошия LDL холестерол. Твърди се, че имат противораков ефект.

Бадеми

С богатото си съдържание на магнезий, калций и желязо бадемите спомагат за успокояването на нервите, за здрави  нокти, кожа и коса. Само една шепа от тези сурови ядки е достатъчна, за да си осигурим необходимото ни дневно количество магнезий.

Кашу

Както всички останали ядки то е отличен източник на протеини и фибри, калий, В витамин, фолиева киселина. Съдържа и магнезий, фосфор, селен и мед. Действа благоприятно на нервната система и е смятано за силен, натурален антидепресант, също така подпомага работата на сърцето и предпазва от напълняване. Подобно на фъстъците, кашуто често се продава осолено, което може да доведе до покачване на кръвното налягане. Добре е преди употреба да се накисне, така се улеснява храносмилането. 

Бразилски орех

Бразилските орехи са богат източник на селен и витамин Е и имат защитен ефект срещу сърдечно-съдови и ракови заболявания, заболявания на кръвоносните съдоне, укрепват имунната система и оказват неоценима помощ в борбата с мъжкото безплодие и ранния климакс.  Наред с фъстъците обаче се смятат за алергени, за това трябва да се консумират много предпазливо, прекаляването с тях се смята за вредно. Всъщност само две ядки на ден са достатъчни, за да набавим важния за здравето микроелемент селен, който е известен още като микроелемента на дълголетието.

Фъстъци

Както и кашуто е  препоръчително да се консумират без сол, но задължително изпечени, това е една от малкото храни, които не се препоръчва да бъдат консумирани в суров вид. Те са богати на витамин В1, В3, Е и цинк, намаляват риска от кариес, помагат при някои кожни заболявания, предпазват нервната система. Ако се консумират под формата на фъстъчено масло е добре да се има предвид, че то съдържа алергени и трябва особено да се избягва от хора, страдащи от подагра.

Вижте също

Преглед на печата: Извайте секси тяло с калорично меню и по-малко упражнения

В днешно време е трудно да си представим как да бъдеш кльощава би могло да …