Начало / Полезен / 5 съвета за контролирана консумация за на алкохол
Как да не прекаля с пиенето

5 съвета за контролирана консумация за на алкохол

Макар консумацията на алкохол да е обществено приета, това не означава че трябва да не следим количеството, което приемаме дори на специални поводи. Алкохолът е опасен и често прекомерната му консумация води до наранявания, злополуки, смущения, здравословни проблеми и личностни кризи. Както при всеки друг вид вещество, и при алкохола с времето нараства количеството, което приемаме. Ако в началото ни е била нужда една чаша вино, за да усетим въздействието му, с течение на време преминаваме към 2-3-5 чаши.

Има ли начин да намалим количеството, за да избегнем негативния ефект?

Да, следвайте тези съвети от специалистите.

1. Не прекалявайте!

Едно питие веднъж-два пъти в месеца не ви прави алкохолик. Същото важи и когато консумирате на определен повод – рожден ден, сватба, Коледа и др. Разбира се, тук не важи правилото да се  наливате по цял ден, а да изпиете 1-2 чаши алкохол.

Пиенето на повече от дневната доза може да увеличи риска от злополука, нараняване или махмурлук. Пиенето твърде много редовно също увеличава риска от развитие на дългосрочно хронично състояние като сърдечни заболявания, рак, чернодробни заболявания, психични заболявания или мозъчни увреждания.

2. Не пропускайте храненето

Алкохолът навлиза в кръвта ви през стомаха и тънките черва. Ако стомахът ви е празен, когато започнете да пиете, алкохолът ще влезе по-бързо в кръвта ви.

Затова е добра идея да сте яли преди да пиете първата си напитка. При консумация на алкохол се препоръчва:

  • да пиете много вода
  • да не смесвайте алкохола със захарни или енергийни напитки
  • да избягвайте солени храни, защото ще ви накарат да пиете повече.

3. Бройте напитките си

Лесно е да се подлъжете и да изпиете повече от допустимото, особено ако сте в компания.

Винаги си поставяйте лимит на питиета и се придържайте към него. Не доливайте алкохол в чашата си, ако не сте изпили предишното питие, защото така лесно може да се объркате какво количество алкохол сте приели.

4. Напитки без алкохол

Важно е да знаем, че тялото ни успява да обработва по една стандартна алкохолна напитка на час. Ако прекалим с количеството, то няма да успее да преработи навреме и съответно така увеличаваме риска от предозиране, наранявания и др.

Задайте си лимит. Можете да направите това чрез:

  • пиене на безалкохолни напитки
  • питейна вода, за да утоли жаждата си, преди да започнете да пиете алкохол
  • предпочете ниско алкохолни напитки
  • консумиране на алкохола на малки глътки

5. Подбирайте хората, с които пиете и местата, на които пиете

Компанията е важна. Но за да си изкарате добре, не е задължително да пиете всеки път, нали! Ако хората около вас злоупотребяват с алкохола, време е да се замислите дали искате да продължите да излизате с тях.

Друг повод за размисъл е мястото, на което консумирате алкохол. Ясно е, че не навсякъде качеството на напитките е високо и издържано. Придържайте се към посещение на заведения, които са доказани като легитимни.

Забравете за колата, ако ще пиете. Вместо това:

  • планирайте предварително как ще се приберете;
  • използвайте такси или обществен транспорт.

Най-добре е да избягвате алкохола, ако приемате някакви лекарства, тъй като когато се смесят с алкохол, те могат да имат неприятен ефект. По същия начин не е добра идея да пиете, когато се чувствате депресирани, защото алкохолът може да ви накара да се почувствате още по-зле. Ако имате нужда от помощ, или ваш близък и/или приятел има проблеми с алкохола, не се колебайте да се свържете с терапевтичен център „Жива“, където ще откриете разбиране и решение на вашия казус. Повече информация относно програмата за борба с алкохолизма може да откриете на уебсайта на центъра.

Вижте също

Как да изберем подходящи кецове

Съвети кога да носим кецове и как да изберем подходящите?

Има обувки, които никога не излизат от мода и това са кецовете. Убедени ли сте …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *