Начало / Здрав / За какво да внимаваме, когато консумираме морска храна
консумация на морски дарове

За какво да внимаваме, когато консумираме морска храна

Говорейки за морски дарове, имаме предвид преди всичко скариди и други ракообразни, калмари и октоподи, миди, трепанг. Този кратък списък не изчерпва огромното разнообразие от морски дарове, но именно тези обитатели на морето се срещат най-често в нашите магазини и в рецепти. Що се отнася до по-екзотичните морски дарове, трябва да се отнасяте с тях с повишено внимание и първо да разберете за характеристиките на този продукт, тъй като някои морски дарове изискват определен режим на готвене.

Важно: морските дарове трябва да са пресни! Те се развалят много бързо и стават опасни за здравето, така че свежестта на морските дарове е много важна. Тъй като при нас идват най-често замразени, по-рядко в осолени или мариновани, когато размразявате морските дарове, уверете се, че изглеждат добре и нямат чужда миризма. Някои морски дарове, които обикновено се ядат сурови (стриди), не са подходящи за храна след размразяване – в този случай те трябва да бъдат приготвени, в противен случай има голяма вероятност от заразяване с патогенни бактерии. Като цяло азиатската култура с преобладаващо ядене на сурова морска храна и риба може да бъде опасна – както защото паразитите и бактериите могат да дебнат вътре в жителите на морето, така и защото морските дарове вече не ни достигат напълно пресни. В най-добрия случай те са замразени пресни и в съответствие с всички правила, но никой не ви гарантира това на 100% и е невъзможно да се определи на око. В обобщение можем да кажем, че има две основни правила във връзка с морските храни: използвайте само пресни (прясно замразени) продукти с най-високо гарантирано качество и ги подлагайте на термична обработка.

Скариди

Месото от скариди има високо съдържание на протеини (до 20% в зависимост от вида на скаридите), а съдържанието на мазнини е минимално (до 2,5%), което прави този продукт много ценен за храненето. Освен това те съдържат много йод и други минерали – калций, магнезий, фосфор, желязо, мед и др. Протеинът от скариди съдържа таурин, аминокиселина, която помага да се поддържа еластичността и тонуса на всички мускули и кръвоносни съдове на тялото.

Раци

Подобно на скаридите, месото от раци е с високо съдържание на протеини и с ниско съдържание на мазнини, протеините също са богати на таурин. В допълнение, месото от раци е богато на омега-3 и омега-6 ненаситени мастни киселини, които са изключително полезни за организма поради факта, че понижават нивата на холестерола и укрепват кръвоносните съдове, добре се усвояват и усвояват бързо. Месото от раци съдържа много минерални елементи, йод, селен, витамини B и PP.

Миди

Нискокалоричните и нежни двучерупчести мекотели – миди – са с високо съдържание на протеини, полиненаситени мастни киселини и аминокиселини. Това, както и голямо количество витамини и минерали, е от ползата от мидите, но има и една опасност, свързана с този деликатес от морски дарове. Мидите и стридите филтрират водата, в която се намират, тоест я пропускат през себе си, улавяйки вътре токсични вещества, тежки метали и вредни микроорганизми. За да се предотврати падането на всичко това на масата на купувача, производителите държат мидите в чиста вода.

Калмари

Месото от калмари съдържа много протеини (19-20%) и малко мазнини, съдържа също витамини С, Е, В, фосфор, селен, йод. Калмарите са диетични, не повишават нивата на холестерола, стимулират храносмилателните процеси и се усвояват добре. Калмарите имат благоприятен ефект върху състоянието на кръвоносните съдове и мускулите.

Октопод

Месото от октопод е подобно на месото от калмари, има само няколко разлики. Първо, месото на големи октоподи може да бъде по-мазно (до 10%) и поради високата концентрация на екстрактивите има характерен вкус и аромат. Второ, месото на октопод има по-високо съдържание на омега-3 мастни киселини, които са много полезни за сърдечно-съдовата система на човека и здравето като цяло.

Миди

Стандартните предимства са високо съдържание на протеини и омега-3 мастни киселини, ниско съдържание на мазнини – в месото на гребена се допълват от уникални свойства, а именно наличието на хайверна торбичка, богата на рибофлавин, и впечатляващо съдържание на цинк и йод. Гребенът има много нежно и вкусно месо, което се слави със своя вкус.

Вреда от морски дарове

Единственият съществен недостатък на морските дарове е, че те са склонни да натрупват вредни вещества в себе си – живак, тежки метали, метални соли. В допълнение, те могат да бъдат заразени с вируси и болестотворни микроби. За да сведете до минимум опасността при консумация на морски дарове, трябва да спазвате следните правила:

– Яжте само варени морски дарове. Не яжте морските дарове сурови.

– Купучайте морски дарове в маркови опаковки, за предпочитане от доверена компания. Или за по-сигурно си поръчайте доставка на средиземноморска храна  от доверена компания за доставка на храна.

– Обърнете внимание на свежестта на морските дарове при готвене

Вижте също

Млечен шейк

В царството на млечните шейкове

В летните горещини едно от най-приятните и бързи неща, които можем да си приготвим, е …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *